Sandra en Nikkie

Widdonckschool Weert

Samen sterk voor duurzaam werk voor onze talentvolle jongeren

Samenwerking is dé sleutel voor succes voor leerlingen van de Widdonckschool Weert, die zich fase voor fase voorbereiden op een baan of (eerst) op het middelbaar beroepsonderwijs. Op het terrein van Risse Groep doen zij in een ‘echte’ werkplaats praktijk- en werkervaring op. Stap voor stap worden zij zo voorbereid op hun stages bij één van de bedrijven in het groeiende netwerk van de school. Leren vóór en ín de ‘echte’ praktijk dus.

Een doorgaande ontwikkellijn voor leerlingen in het uitstroomprofiel arbeid: daaraan hebben Sandra van Diepen en Nikkie Verdonschot van het voortgezet speciaal onderwijs van Widdonckschool Weert met hun collega’s hard gewerkt afgelopen jaren.

Vanaf dag één op school doorlopen jongeren het fasemode. Met hun mentor gaan zij aan de slag met loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB), om inzicht te krijgen in wie zij zijn, waar zij goed in zijn en wat zij willen gaan doen. De educatiemeter helpt daarbij: die geeft leerlingen meer inzicht in hun talenten, valkuilen, ontwikkelpunten en beroepsinteresses.

“Leerlingen denken vaak aan de beroepen die hun ouders doen”, vertelt Sandra. “Maar de wereld is groter, dus gaan alle leerlingen in hun oriëntatiefase bij allerlei branches op bezoek. We zorgen dan dat zij ook dingen kunnen doen, want veel jongeren leren door te ervaren.” Bij een bouwbedrijf zelf specie maken bijvoorbeeld, of orders picken bij een logistieke organisatie.

Veel praktijk

Ook in de beroepsvoorbereidende fase draait het om praktisch leren, als eerste in de eerdergenoemde werkplaats. Is dat aanbod doorlopen, dan gaan leerlingen onder begeleiding van een leerkracht extern op groepsstage. Heeft een leerling vervolgens laten zien dat die eraan toe is, volgt de individuele stage. In de specialisatiefase maken leerlingen hun keuze voor de branche waarin zij aan de slag willen.

“Tijdens reflectieweken toetsen we of een leerling door kan naar een volgende fase”, legt Nikkie uit. “Daar hebben we verschillende beoordelingsinstrumenten voor.” Samen met collega Vicky vormt zij het stagebureau. “We houden van korte lijntjes, zowel met de leerling als met het stagebedrijf. Zo vaak als nodig voeren we evaluatiegesprekken en zijn Vicky en ik op de werkvloer te vinden. Mooi om met leerlingen volgens hun stageplan op maat aan hun individuele doelen te werken.”

Groeien binnen en buiten school

Omdat leerlingen goed voorbereid beginnen aan hun zelfstandige stages, gaan die vaak goed. En zitten jongeren goed op hun plek, dan zijn zij vaak heel toegewijd, merken Sandra en Nikkie. “Succeservaringen zorgen voor zelfvertrouwen en dat draagt bij aan een positieve ontwikkeling op alle vlakken in het leven”, verwoordt Nikkie.

  • Leerlingen kunnen ook branchegerichte certificaten halen.
  • In de specialisatiefase kunnen leerlingen in samenwerking met Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) ook een praktijkverklaring halen.