
Impactteam Duurzame arbeidstoeleiding
Versterking nazorg: haalbaarheidsonderzoek jobcoaching loopt
Het impactteam Duurzame arbeidstoeleiding is volop bezig met het ontwikkelen van ideeën voor versterking en verduurzaming van nazorg. Specifieker nog: met wat jobcoaching daarin kan doen, vertellen Karen Backes en Patrick Hallink van het impactteam. Wat zijn eerste ideeën en waar staan we nu?
Het fenomeen jobcoach is niet nieuw, maar de rol bestaat bij Aloysius nog niet. Soms krijgen jongeren die extra ondersteuning nodig hebben op de werkvloer zo’n jobcoach via de gemeente. Maar dat geldt niet voor allemaal en het overdragen van onze leerlingen aan zo’n externe jobcoach is een risicovol overgangsmoment.
Opletten bij ‘overgangen’
Uit onderzoek blijkt dat juist in de overgang naar een nieuwe levensfase problemen kunnen ontstaan. Van school naar werk is zo’n overgang. Juist dan is het belangrijk dat een jongere in alle domeinen van het leven begeleid wordt (of kan worden). Denk aan wonen, vrijetijdsbesteding en rond kunnen komen met het inkomen.
Er moet weer een nieuwe relatie worden opgebouwd, terwijl een jongere die al hééft op school. Bovendien vindt juist onze doelgroep het vaak lastig om sociale relaties op te bouwen. “Dat is waarom Aloysius onderzoekt of scholen niet beter zelf jobcoaching kunnen aanbieden”, vertelt Patrick.
Onderzoek jobcoachingorganisatie
Samen met andere impactteamleden kijken Patrick en Karen nu naar de financiële en organisatorische haalbaarheid van het opzetten van een jobcoachorganisatie die de kwaliteit van jobcoaching bewaakt, zorgt voor administratieve processen, vergunningen of kwaliteitskeurmerken.
Zo’n organisatie is dan de contractpartner van gemeenten die jobcoaching inkopen. Lijkt zo’n jobcoachorganisatie haalbaar, dan volgen natuurlijk een bedrijfs- en uitvoeringsplan.
Werkgevers ontzorgen
Vanuit De Ortolaan Roermond wordt eigenlijk deels al zo gewerkt, beaamt Karen Backes, coördinator loopbaanbegeleiding en arbeidstoeleiding.
Zij komt uit de arbeidsmarktwereld en bracht met haar overstap naar het onderwijs veel kennis van het bedrijfsleven mee. Die zou de jobcoach in elk geval óók moeten hebben, als sparringpartner van bedrijven en gemeenten, denkt zij.
“Werkgevers kunnen aan onze jongeren echt professionele werknemers hebben, als we die begeleiding maar goed organiseren. Daar is vaak te weinig tijd voor. Het ontzorgen van werkgevers is heel belangrijk.”
Drie ‘smaken’ jobcoaching in onderzoek
- Waakvlamondersteuning
Je houdt de vinger aan de pols en onderhoudt contact met de oud-leerling. Zo kun je snel inspelen op situaties waaruit blijkt dat misschien meer ondersteuning nodig is om duurzaam aan het werk te blijven. Natuurlijk stimuleren we zelfstandigheid.
- Jobcoaching
De stagebegeleider wordt jobcoach op het moment dat een jongere aan het werk gaat. Zo is er geen harde knip in de stap van onderwijs naar werk. De jobcoach houdt ook goed in de gaten hoe het gaat met financiën, praktische zaken en de sociale omgeving van een jongere. En ondersteunt ook de werkgever.
- Jobcoachting+
Een jongere krijgt intensieve begeleiding vanwege een complexe ondersteuningsvraag. Er is ruimte voor maatwerk en individuele training. Kortom: een intensieve begeleidingsvorm.
Wetsvoorstel Van school naar duurzaam werk
Om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt de juiste begeleiding en ondersteuning te geven richting economische zelfstandigheid, is het wetsvoorstel Van school naar duurzaam werk in voorbereiding. Hierin staan vier maatregelen:
- aanvullende loopbaanbegeleiding tot een jaar na diplomering of het verlaten van het mbo, praktijkonderwijs of voortgezet speciaal onderwijs
- de maximumleeftijd van de doelgroep van het Doorstroompunt gaat naar 27 jaar
- gemeenten krijgen in de Participatiewet een meer preventieve rol bij het ondersteunen van jongeren naar werk
- onderwijs, Doorstroompunten en gemeenten gaan meer samenwerken en moeten daar samen een regionaal programma voor maken